-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16755 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

با اين كه در روايات ما شطرنج مذمت شده است، چرا در كشور اسلامي اينقدرشطرنج رايج شده است؟
در رابطه با سؤال شما بايد عرض كنيم كه حكم خدا يعني حلال و حرام او تا روز قيامت قابل تغيير نيست و هيچ كس اعم از فقيه و غير فقيه نمي تواند آن را تغيير دهد كه از جمله مسئله قمار است كه شطرنج يكي از مصاديق آن مي باشدو بنابر اصل شرع و فتواي همه مراجع حرام است و شطرنج از اين قبيل است و همانگونه كه در زمان رسول خدا(ص) و ائمه حرام بوده اكنون نيز حكم شطرنج در صورتي كه آلت قمار باشد همان است و آنچه اخيراً از بعضي مراجع بزرگوار مثل امام (ره) و يا آيت الله فاضل و مقام رهبري شنيده ايد آن است كه مي فرمايند تا وقتي كه شطرنج از عرف متدين جامعه عنوان آلت قمار را دارد بازي با آن اگر چه بدون برد وباخت باشد حرام است اما اگر در جامعه طوري شد كه شطرنج عنوان آلت قمار بودنش را از دست داد و هيچكس آن را آلت قمار به حساب نياورد بلكه به عنوان يك ورزش فكري تلقي شد در اين صورت ديگر موضوع عوض شد و در واقع ديگر شطرنج نيست بلكه مانند فوتبال است كه اگر برد و باخت و شرط بندي در آن نباشد حلال است بنابراين حكم اصلي يعني حرمت شطرنج در جاي خود محفوظ است و كسي آن را عوض نكرده و نخواهد كرد اما اگر موضوع عوض شد مانند همان شرابي كه تبديل به سركه مي شود حكمش نيز عوض خواهد شد و اين يك قاعده كلي است كه فقهاء از روايات استنباط كرده اند و چيزي نيست كه از خودشان بگويند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.